Skip to main content

Usein kysytyt kysymykset

Epäilty tietomurto

Luotu 27.10.2024
Päivitetty 15.11.2024

Onko tapahtunut uusi tietomurto?

Tänään iltapäivällä saimme tietää toisesta haitallisten viestien aallosta.

Tutkimuksemme perusteella tämä ei johdu uudesta tietomurrosta. Sen sijaan huijarit käyttävät tietoja, jotka varastettiin 21.10.2024 tapahtuneen tietomurron yhteydessä. Aikasemmin vuotaneet tiedot sisältävät asiakastietoja ajalta 24.10.2024 – 30.12.2025. 

Valitettavasti tämä on rikollisten toimijoiden toinen tieto-yritysten aalto.

Olemme ottaneet yhteyttä kaikkiin niihin asiakkaisiin, joiden tiedot ovat saattaneet vaarantua 21.10.2024 tapahtuneessa tietomurrossa, ja tiedottaneet heitä tilanteesta. 

Oletko saanut epäilyttävän viestin tai sähköpostin, jossa pyydetään täyttämään tietoja?

Osa asiakkaistamme on raportoinut saaneensa vilpillisiä viestejä esimerkiksi Booking.comin chatin kautta, joissa esiinnytään valheellisesti nimissämme. Näissä viesteissä voidaan pyytää maksua epävirallisten linkkien kautta tai ehdottaa muita epäilyttäviä toimia.

Halumme korostaa seuraavaa:

  • Emme koskaan pyydä maksua tai arkaluonteisia tietoja epävirallisten kanavien kautta.
  • Älä avaa näitä viestejä tai klikkaa niissä olevia linkkejä.
  • Jos saat epäilyttäviä viestejä, ilmoitathan niistä meille viipymättä, jotta voimme toimia nopeasti.
  • Emme koskaan pyydä lähettämään eri tyyppisiä liitetiedostoja (Word, PDF ym.)
Onko tietoa siitä, milloin ja miten tietomurto tapahtui?

Visit Inari Oy (Hotelli Inari, Lomakylä Inari ja Korppiojan mökit) ovat joutuneet tietomurron kohteeksi 21.10.2024 kello 19:14.

Tietomurto on tapahtunut kolmannen osapuolen järjestelmän kautta huolimatta siitä, että käytössä on kaksivaiheinen tunnistautuminen. Tämän hetken tiedon mukaan tietomurto on mahdollistunut Google -hakukoneen kautta tarjolle tuodun, aidon näköisen huijaussivuston kautta. Tapahtuman tarkempia syitä tutkitaan yhteistyössä viranomaisten kanssa.

Välittömästi tiedon saatuamme 25.10.2024 kello 20:14, olemme ryhtyneet tarvittaviin toimenpiteisiin asiakkaidemme tietojen turvaamiseksi ja asian selvittämiseksi poikkeuksellisessa tilanteessa.

Mitä tietoja on saattanut vuotaa?

Mahdollisesti vuotaneita tietoja voivat olla:

  • Asiakkaan nimi
  • Puhelinnumero
  • Sähköpostiosoite
  • Osoite
  • Kansallisuus
  • Maksukortin tyyppi, voimassaoloaika ja viimeiset neljä numeroa
  • Varauskustannukset
  • Huoneen numero ja tyyppi
  • Saapumis- ja lähtöpäivämäärä
  • Yhteydenottotapa (sähköposti tai puhelin)
  • Matkatoimisto, jos varaus on tehty sen kautta
  • Yrityksen nimi ja viitenumero

Selvitämme tapauksen laajuutta ja ajankohtaa. Päivitämme tietoja heti, kun saamme lisää tietoa.

Kuinka monta ihmistä tietomurto koskee?

Vuotaneet tiedot sisältävät asiakastietoja ajalta 24.10.2024 – 30.12.2025, jotka on tehty ennen 21.10.2024 klo 19:14.

Visit Inari Oy on ottanut yhteyttä asiakkaisiin, joita tietomurto koskee.

Tietovuoto saattaa koskea useita satoja asiakkaita. Pahoittelemme tilannetta syvästi ja pyrimme olemaan täysin avoimia asiakkaillemme.

Onko varaukseni yhä voimassa?

Kyllä, varauksesi on edelleen voimassa. Tietovuoto ei vaikuta varauksiin. Jos olet epävarma, voit tarkistaa varauksesi tilanteen ottamalla yhteyttä meihin.

Voiko tietomurto aiheuttaa epäilyttäviä puheluita tai sähköposteja?

Tietomurto voi johtaa epäilyttäviin yhteydenottoihin. Jos saat epäilyttäviä puheluita tai sähköposteja, ole varovainen ja varmista niiden aitous meiltä ennen kuin toimit niiden perusteella.

Miten toimia, jos saan epäilyttävän Booking.com-viestin saksaksi?

Jos saat epäilyttävän Booking.com-viestin saksaksi, joka pyytää vahvistamaan varauksen 24 tunnin sisällä lisäämällä luottokorttitiedot, tai jos olet vastannut sellaiseen, voit toimia näin:

  1. Älä klikkaa linkkejä: Jos et ole vielä avannut linkkejä, älä tee niin. Poista viesti.
  2. Jos vastasit viestiin, mutta et klikannut linkkejä: Poista viesti. Viestiin vastaaminen ei todennäköisesti aiheuta vaaraa, kunhan linkkejä ei ole avattu tai tietoja jaettu.
  3. Ota yhteyttä pankkiin tai luottokorttiyhtiöön: Jos olet syöttänyt korttitietoja tai huomaat tililläsi jotain epäilyttävää, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi estotoimien varalta.
  4. Jos epäilyttää: Jos sinulla on vähäisintäkään epäilystä tietoturvasta, on hyvä olla yhteydessä pankkiin tai luottokorttiyhtiöön.
Perutaanko varauksia?

Ei, varauksia ei peruta. Jos varauksesi on vahvistettu, se pysyy voimassa. Jos olet epävarma, voit soittaa meille ja tarkistaa tilanteen.

Miten varmistaa maksun turvallisuus?

Jos olet epävarma maksun turvallisuudesta, älä maksa ennen kuin olet varmistanut asian kanssamme. Voit ottaa meihin yhteyttä numerosta +358 40 179 6069 tai sähköpostitse osoitteesta sales@visitinari.fi.

Mitä tehdä, jos olen antanut korttitietoni?

Jos olet antanut korttitietosi epäilyttävään viestiin tai verkkosivustolle, suosittelemme olemaan yhteydessä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi. Toimintaohjeet vaihtelevat eri maissa, joten seuraa pankkisi ja paikallisten viranomaisten ohjeita. Usein kortin sulkeminen ja uuden tilaaminen on suositeltavaa. Joissakin maissa voit myös tehdä virallisen ilmoituksen tietosuojaviranomaiselle tai vastaavalle taholle.

Onko maksukorttitietoni turvassa?

Tällä hetkellä tiedossamme on, että ulkopuolinen taho saattaa tietää korttisi tyypin, voimassaoloajan ja kortin viimeiset neljä numeroa. Näillä tiedoilla ei pääsääntöisesti voi suorittaa maksutapahtumia, mutta suosittelemme silti ottamaan yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi, jos olet huolissasi korttiturvallisuudesta.

Miten toimia, jos saan epäilyttävän WhatsApp-viestin, Booking.com-viestin tai sähköpostin?

Jos saat epäilyttävän WhatsApp-viestin tai sähköpostin, tai jos olet vastannut sellaiseen, voit toimia näin:

  1. Älä klikkaa linkkejä: Jos et ole vielä avannut linkkejä, älä tee niin. Raportoi WhatsAppissa epäilyttävä kontakti ja estä se. Estä myös sähköpostin lähettäjä ja poista viesti.
  2. Jos vastasit viestiin, mutta et klikannut linkkejä: Poista viesti ja raportoi lähettäjä. Viestiin vastaaminen ei todennäköisesti aiheuta vaaraa, kunhan linkkejä ei ole avattu tai tietoja jaettu.
  3. Ota yhteyttä pankkiin tai luottokorttiyhtiöön: Jos olet syöttänyt korttitietoja tai huomaat tililläsi jotain epäilyttävää, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi estotoimien varalta.
  4. Jos epäilyttää: Jos sinulla on vähäisintäkään epäilystä tietoturvasta, on hyvä olla yhteydessä pankkiin tai luottokorttiyhtiöön.
Miksi sain epäilyttävän sähköpostin hotellinne nimissä?

Joillekin asiakkaistamme on valitettavasti lähetetty tietojenkalasteluviestejä hotellimme nimissä. Nämä viestit eivät ole meiltä. Älä avaa viestiä tai klikkaa linkkejä. Suosittelemme poistamaan viestin ja olemaan yhteydessä meihin, jos olet epävarma. Jos olet antanut tietojasi viestin perusteella, ota heti yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi.

Sain hotelliltanne WhatsApp-viestin, onko se oikea yhteydenotto?

Hotellimme ei ota yhteyttä asiakkaisiin WhatsAppin kautta, ellei asiakas ensin ole yhteydessä meihin sitä kautta. Jos sait viestin, jonka väitetään tulevan hotelliltamme ilman, että olet itse ottanut yhteyttä, viesti on todennäköisesti epäilyttävä. Suosittelemme, ettet avaa viestiä tai klikkaa siinä olevia linkkejä. Poista viesti ja tarvittaessa ilmoita siitä meille. Jos sinulla on kysyttävää tai epäilyksiä, tavoitat meidät virallisia kanaviamme pitkin:

Majoitus

Mitkä ovat ulos- ja sisäänkirjautumisajat

Sisäänkirjautuminen alkaa klo 16:00
Uloskirjautuminen klo 11:00 mennessä

Onko mahdollista kirjautua sisään aikaisemmin / myöhemmin?

Huoneeseen tai mökkiin on mahdollista kirjautua sisään aikaisemmin, mikäli se on keretty valmistella. Kysy vastaanotosta saapuessanne lisää. Vastaanotoissamme voi säilyttää tarvittaessa matkatavaroita.

Onko tupakointi sallittua huoneessa tai mökissä?
Kaikki majoituksemme ovat savuttomia. Perimme huoneessa tai mökissä tupakoinnista maksun.
Onko teillä revontulihälytystä?
Meillä ei tällä hetkellä ole käytössä revontulihälytystä.
Tarjoatteko karavaani ja camping palveluita?
Emme tarjoa karavaani tai camping palveluita.
Onko teillä yleiskeittiötä käytettävissä?
Valitettavasti meillä ei ole käytössä yleiskeittiötä Lomakylä Inarissa tai Hotelli Inarissa.
Mitkä ovat lähimmät bussipysäkit?
Lähimmät bussipysäkit ovat
Hotelli Inari
K-Market Inarin edessä, Hotelli Inari vastapäätä
Lomakylä Inari
Korppioja
Holiday Village Inari
Crow Creek Cabin
Aikataulut ja liput matkahuollosta.

Inarijärven risteily

Saako lemmikin ottaa mukaan risteilylle?

Saa. Lemmikit matkustavat laivan etuosassa. Lemmikin pitää olla ystävällinen ja tulla toimeen muiden lemmikkien kanssa. Ilmoitathan aina varausta tehdessä lemmikistä. 

Rantaudutaanko Ukonkivelle?

Ei. Risteily kiertää Ukonkiven ympäri ja vasitä voi ihailla kauempaa, mutta risteilyllä ei enää rantauduta Ukonkivelle. 

Pysähtyykö risteily Pielpavuonossa?

Klo 13 risteilyltä on pyynnöstä mahdollisuus jäädä Pielpavuonoon mikäli sää sallii. Muista tarkistaa laivaan noustessa mahdollisuus pysähtyä Pielpavuonossa. Pielpavuonosta alkaa merkitty reitti Pielpajärven erämaakirkolle. Paluu Inariin omatoimisesti. 

Kuinka pitkä matka on Pielpavuonosta erämaakirkolle?

Pielpavuonosta erämaakirkolle on noin 2,5km. Kirkolta takaisin kylälle on noin 7km ja Pielpajärven P-paikalle noin 5km.

Kirkkoniemen kuljetus

Mikä on kuljetuksen hinta jos on 1 tai kaksi henkilöä?

Nettisivuilla ilmoitettu kuljetuksen hinta on sama oli 1, 2, 3 tai 4 henkilöä. Hinta on per varaus. 

Yhdistättekö eri kuljetusvarauksia?

Valitettavasti emme, varaus on vain sen tehneelle seurueelle tarkoitettu. 

Voiko aikataulutetun kuljetuksen hakuaika tai -paikka olla eri kuin aikataulussa ilmoitettu?

Jos halaut varata kuljetuksen eri aikaan tai eri paikasta kuin ilmoitettu, voitte varata oman kuljetuksen lisähinnasta. Ottakaa yhteyttä sales(at)visitinari.fi. 

Sää ja luonto

Milloin talvi alkaa Lapissa?
Marraskuu on ensimmäinen todellinen talvikuukausi. Ensilumi nähdään usein elokuun lopulla. Usein pysyvä lumipeite tulee jäädäkseen marraskuussa.
Missä voimme nähdä poroja?
Tarjoamme useita aktiviteetteja porojen kanssa.
Onko Inarissa hyviä kävelyreittejä?
Inarissa on useita hyviä kävelyreittejä, esimerkiksi Juutuan polku ja Pielpajärven erämaakirkon polku. Tarjoamme myös digitaalista opastusta tietyille reiteille!

Aktiviteetit

Vuokraatteko moottorikelkkoja?
Emme vuokraa moottorikelkkoja.

Muut

Järjestättekö näköalalentoja?
Emme järjestä lentopalveluita.
To top