Usein kysytyt kysymykset
Epäilty tietomurto
Luotu 27.10.2024
Päivitetty 15.11.2024
Tänään iltapäivällä saimme tietää toisesta haitallisten viestien aallosta.
Tutkimuksemme perusteella tämä ei johdu uudesta tietomurrosta. Sen sijaan huijarit käyttävät tietoja, jotka varastettiin 21.10.2024 tapahtuneen tietomurron yhteydessä. Aikasemmin vuotaneet tiedot sisältävät asiakastietoja ajalta 24.10.2024 – 30.12.2025.
Valitettavasti tämä on rikollisten toimijoiden toinen tieto-yritysten aalto.
Olemme ottaneet yhteyttä kaikkiin niihin asiakkaisiin, joiden tiedot ovat saattaneet vaarantua 21.10.2024 tapahtuneessa tietomurrossa, ja tiedottaneet heitä tilanteesta.
Osa asiakkaistamme on raportoinut saaneensa vilpillisiä viestejä esimerkiksi Booking.comin chatin kautta, joissa esiinnytään valheellisesti nimissämme. Näissä viesteissä voidaan pyytää maksua epävirallisten linkkien kautta tai ehdottaa muita epäilyttäviä toimia.
Halumme korostaa seuraavaa:
- Emme koskaan pyydä maksua tai arkaluonteisia tietoja epävirallisten kanavien kautta.
- Älä avaa näitä viestejä tai klikkaa niissä olevia linkkejä.
- Jos saat epäilyttäviä viestejä, ilmoitathan niistä meille viipymättä, jotta voimme toimia nopeasti.
- Emme koskaan pyydä lähettämään eri tyyppisiä liitetiedostoja (Word, PDF ym.)
Visit Inari Oy (Hotelli Inari, Lomakylä Inari ja Korppiojan mökit) ovat joutuneet tietomurron kohteeksi 21.10.2024 kello 19:14.
Tietomurto on tapahtunut kolmannen osapuolen järjestelmän kautta huolimatta siitä, että käytössä on kaksivaiheinen tunnistautuminen. Tämän hetken tiedon mukaan tietomurto on mahdollistunut Google -hakukoneen kautta tarjolle tuodun, aidon näköisen huijaussivuston kautta. Tapahtuman tarkempia syitä tutkitaan yhteistyössä viranomaisten kanssa.
Välittömästi tiedon saatuamme 25.10.2024 kello 20:14, olemme ryhtyneet tarvittaviin toimenpiteisiin asiakkaidemme tietojen turvaamiseksi ja asian selvittämiseksi poikkeuksellisessa tilanteessa.
Mahdollisesti vuotaneita tietoja voivat olla:
- Asiakkaan nimi
- Puhelinnumero
- Sähköpostiosoite
- Osoite
- Kansallisuus
- Maksukortin tyyppi, voimassaoloaika ja viimeiset neljä numeroa
- Varauskustannukset
- Huoneen numero ja tyyppi
- Saapumis- ja lähtöpäivämäärä
- Yhteydenottotapa (sähköposti tai puhelin)
- Matkatoimisto, jos varaus on tehty sen kautta
- Yrityksen nimi ja viitenumero
Selvitämme tapauksen laajuutta ja ajankohtaa. Päivitämme tietoja heti, kun saamme lisää tietoa.
Vuotaneet tiedot sisältävät asiakastietoja ajalta 24.10.2024 – 30.12.2025, jotka on tehty ennen 21.10.2024 klo 19:14.
Visit Inari Oy on ottanut yhteyttä asiakkaisiin, joita tietomurto koskee.
Tietovuoto saattaa koskea useita satoja asiakkaita. Pahoittelemme tilannetta syvästi ja pyrimme olemaan täysin avoimia asiakkaillemme.
Kyllä, varauksesi on edelleen voimassa. Tietovuoto ei vaikuta varauksiin. Jos olet epävarma, voit tarkistaa varauksesi tilanteen ottamalla yhteyttä meihin.
Tietomurto voi johtaa epäilyttäviin yhteydenottoihin. Jos saat epäilyttäviä puheluita tai sähköposteja, ole varovainen ja varmista niiden aitous meiltä ennen kuin toimit niiden perusteella.
Jos saat epäilyttävän Booking.com-viestin saksaksi, joka pyytää vahvistamaan varauksen 24 tunnin sisällä lisäämällä luottokorttitiedot, tai jos olet vastannut sellaiseen, voit toimia näin:
- Älä klikkaa linkkejä: Jos et ole vielä avannut linkkejä, älä tee niin. Poista viesti.
- Jos vastasit viestiin, mutta et klikannut linkkejä: Poista viesti. Viestiin vastaaminen ei todennäköisesti aiheuta vaaraa, kunhan linkkejä ei ole avattu tai tietoja jaettu.
- Ota yhteyttä pankkiin tai luottokorttiyhtiöön: Jos olet syöttänyt korttitietoja tai huomaat tililläsi jotain epäilyttävää, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi estotoimien varalta.
- Jos epäilyttää: Jos sinulla on vähäisintäkään epäilystä tietoturvasta, on hyvä olla yhteydessä pankkiin tai luottokorttiyhtiöön.
Ei, varauksia ei peruta. Jos varauksesi on vahvistettu, se pysyy voimassa. Jos olet epävarma, voit soittaa meille ja tarkistaa tilanteen.
Jos olet epävarma maksun turvallisuudesta, älä maksa ennen kuin olet varmistanut asian kanssamme. Voit ottaa meihin yhteyttä numerosta +358 40 179 6069 tai sähköpostitse osoitteesta sales@visitinari.fi.
Jos olet antanut korttitietosi epäilyttävään viestiin tai verkkosivustolle, suosittelemme olemaan yhteydessä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi. Toimintaohjeet vaihtelevat eri maissa, joten seuraa pankkisi ja paikallisten viranomaisten ohjeita. Usein kortin sulkeminen ja uuden tilaaminen on suositeltavaa. Joissakin maissa voit myös tehdä virallisen ilmoituksen tietosuojaviranomaiselle tai vastaavalle taholle.
Tällä hetkellä tiedossamme on, että ulkopuolinen taho saattaa tietää korttisi tyypin, voimassaoloajan ja kortin viimeiset neljä numeroa. Näillä tiedoilla ei pääsääntöisesti voi suorittaa maksutapahtumia, mutta suosittelemme silti ottamaan yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi, jos olet huolissasi korttiturvallisuudesta.
Jos saat epäilyttävän WhatsApp-viestin tai sähköpostin, tai jos olet vastannut sellaiseen, voit toimia näin:
- Älä klikkaa linkkejä: Jos et ole vielä avannut linkkejä, älä tee niin. Raportoi WhatsAppissa epäilyttävä kontakti ja estä se. Estä myös sähköpostin lähettäjä ja poista viesti.
- Jos vastasit viestiin, mutta et klikannut linkkejä: Poista viesti ja raportoi lähettäjä. Viestiin vastaaminen ei todennäköisesti aiheuta vaaraa, kunhan linkkejä ei ole avattu tai tietoja jaettu.
- Ota yhteyttä pankkiin tai luottokorttiyhtiöön: Jos olet syöttänyt korttitietoja tai huomaat tililläsi jotain epäilyttävää, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi estotoimien varalta.
- Jos epäilyttää: Jos sinulla on vähäisintäkään epäilystä tietoturvasta, on hyvä olla yhteydessä pankkiin tai luottokorttiyhtiöön.
Joillekin asiakkaistamme on valitettavasti lähetetty tietojenkalasteluviestejä hotellimme nimissä. Nämä viestit eivät ole meiltä. Älä avaa viestiä tai klikkaa linkkejä. Suosittelemme poistamaan viestin ja olemaan yhteydessä meihin, jos olet epävarma. Jos olet antanut tietojasi viestin perusteella, ota heti yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi.
Hotellimme ei ota yhteyttä asiakkaisiin WhatsAppin kautta, ellei asiakas ensin ole yhteydessä meihin sitä kautta. Jos sait viestin, jonka väitetään tulevan hotelliltamme ilman, että olet itse ottanut yhteyttä, viesti on todennäköisesti epäilyttävä. Suosittelemme, ettet avaa viestiä tai klikkaa siinä olevia linkkejä. Poista viesti ja tarvittaessa ilmoita siitä meille. Jos sinulla on kysyttävää tai epäilyksiä, tavoitat meidät virallisia kanaviamme pitkin:
- Sähköposti: sales@visitinari.fi
- Puhelin: +358 40 179 6069
Majoitus
Sisäänkirjautuminen alkaa klo 16:00
Uloskirjautuminen klo 11:00 mennessä
Huoneeseen tai mökkiin on mahdollista kirjautua sisään aikaisemmin, mikäli se on keretty valmistella. Kysy vastaanotosta saapuessanne lisää. Vastaanotoissamme voi säilyttää tarvittaessa matkatavaroita.
Inarijärven risteily
Saa. Lemmikit matkustavat laivan etuosassa. Lemmikin pitää olla ystävällinen ja tulla toimeen muiden lemmikkien kanssa. Ilmoitathan aina varausta tehdessä lemmikistä.
Ei. Risteily kiertää Ukonkiven ympäri ja vasitä voi ihailla kauempaa, mutta risteilyllä ei enää rantauduta Ukonkivelle.
Klo 13 risteilyltä on pyynnöstä mahdollisuus jäädä Pielpavuonoon mikäli sää sallii. Muista tarkistaa laivaan noustessa mahdollisuus pysähtyä Pielpavuonossa. Pielpavuonosta alkaa merkitty reitti Pielpajärven erämaakirkolle. Paluu Inariin omatoimisesti.
Pielpavuonosta erämaakirkolle on noin 2,5km. Kirkolta takaisin kylälle on noin 7km ja Pielpajärven P-paikalle noin 5km.
Kirkkoniemen kuljetus
Nettisivuilla ilmoitettu kuljetuksen hinta on sama oli 1, 2, 3 tai 4 henkilöä. Hinta on per varaus.
Valitettavasti emme, varaus on vain sen tehneelle seurueelle tarkoitettu.
Jos halaut varata kuljetuksen eri aikaan tai eri paikasta kuin ilmoitettu, voitte varata oman kuljetuksen lisähinnasta. Ottakaa yhteyttä sales(at)visitinari.fi.